KAKO ČIM HITREJE ZAČETI S PRODAJO KOZMETIČNIH IZDELKOV?




Skoraj vsak ljubiteljski izdelovalec kozmetike včasih sanjari o tem, da bi se preizkusil v prodaji svojih izdelkov. Ob misli na vse birokratske ovire, ki stojijo na poti do uradne prodaje kozmetike, pa se mnogi prestrašijo in tega ne storijo. Prodaja kozmetike res zahteva nekaj truda, vendar se police v trgovinah kljub temu šibijo pod težo raznovrstne kozmetike. Lahko vas tolaži misel, da so vsi, ki prodajajo svoje kozmetične izdelke v trgovinah Evropske Unije, morali izpolniti enake kriterije. To pomeni, da vsekakor ni nemogoče.  


Za lažji začetek lahko sledite naslednjim desetim korakom, s pomočjo katerih boste najhitreje prišli do točke, ko boste lahko uradno oglaševali in prodajali svojo kozmetiko.  



1. Natančna formulacija kozmetičnega izdelka.


Če delate izdelke zase ali za prijatelje, jih verjetno vsakič naredite malce drugače (malo drugačna barva, malo drugačen vonj, malo drugačna konsistenca,…). Ko je izdelek enkrat potrjen, pa ga morate vedno izdelovati po popolnoma enakem postopku in z enakimi sestavinami. Izkušnje kažejo, da je lahko pot od »približne« do »dokončne« recepture presenetljivo dolga. Ne iščite popolnosti – vedno bo še kakšna malenkost, ki bi si jo želeli spremeniti. In pozabite na kapljice, žlice in ščepce – recepturo morate definirati v gramih ali masnih deležih (odstotkih)!


Takole je bila nekoč videti idejna zasnova štirih elementov. Kar nekaj let je trajalo, preden so ogenj, zemlja, voda in zrak dobili svojo končno podobo …

2. Pridobitev varnostnih listov za vsako sestavino (MSDS – material safety data sheet).


Dobavitelji surovin so vam dolžni posredovati dokumentacijo surovin. Večinoma to tudi z veseljem storijo (saj je tudi njim v interesu, da uporabljate njihove surovine) ali pa imajo povezavo do varnostnih listin objavljeno kar na spletni strani. Včasih pa lahko traja kar nekaj časa. Če katero od sestavin kupujete pri ponudniku, ki se primarno ne ukvarja s prodajo kozmetičnih surovin (na primer, če kupujete oljčno olje v bližnjem supermarketu), je lahko pridobitev dokumentacije pravi podvig. Niso vsi varnostni listi enako pomembni, priporočljivo pa je, da jih imate za vse sestavine.


3. Poročilo o varnosti kozmetičnega izdelka.


Za vsak izdelek, ki ga uradno prodajate, potrebujete strokovno oceno, da je ob pričakovani uporabi varen za zdravje ljudi. Da pridobite to potrdilo, ne potrebujete nobene registracije ali dovoljenja. Zato lahko takoj, ko se boste odločili, da ste zadovoljni z recepturo, kontaktirate osebo, ki vam bo izdelala poročilo o varnosti kozmetičnega izdelka in se dogovorite za pripravo tega poročila. Izdelava poročila običajno traja kakšen mesec. V tem času boste lahko uredili vse ostalo.

V Sloveniji je za urejanje kozmetične dokumentacije na voljo kar nekaj ponudnikov, lahko pa preverite tudi v drugih državah Evropske Unije. Slovenska zakonodaja je na področju kozmetike usklajena z evropsko, pomembno pa je, da vam ocenjevalec zagotovi, da bo poročilo o varnosti v skladu z Uredbo Evropskega parlamenta in Sveta 1223/2009.

Za pripravo poročila o varnosti vam ocenjevalcu večinoma ne bo treba pokazati izdelka v živo, posredovati pa mu boste morali določene podatke, na primer natančno sestavo izdelka, varnostne liste nekaterih surovin, opis (videz) izdelka, predvideno uporabo izdelka, včasih pa še kaj. Z ocenjevalcem boste dorekli podrobnosti in po potrebi popravili formulacijo, če v čemerkoli ne bo skladna z zakonodajo. Ocenjevalec varnosti vam bo povedal, če vaš izdelek potrebuje dodatne laboratorijske teste (test stabilnosti ali test mikrobiološke ustreznosti) in vam morda tudi predlagal izvajalca testiranj.


4. Registracija ustreznega pravnega statusa.


Kozmetike ne morete prodajati v okviru osebnega dopolnilnega dela, zato morate registrirati podjetje. Če se odločite za obliko podjetja samostojni podjetnik (navadni ali popoldanski), lahko vse opravite z nekaj kliki na domačem računalniku, z ustanovitvijo d.o.o. pa je nekoliko več dela. Informacije o ustanovitvi podjetja najdete tu.



5. Priglasitev dejavnosti na urad za kemikalije.


Prodaja kozmetičnih izdelkov sodi med dejavnosti, ki jih je treba priglasiti. Priglasitev je hitra in enostavna. Na naslov Urada za kemikalije RS pošljete izpolnjen kratek obrazec (najdete ga na spletni strani) ter na njihov račun nakažete 4,5€ upravne takse. Potrdilo o uspešni registraciji dejavnosti boste dobili po pošti.



6. Ureditev proizvodnega prostora v skladu z dobro proizvodno prakso.


Poučite se o dobri proizvodni praksi in uredite prostor, kjer boste proizvajali izdelke. Dobra proizvodna praksa (GMP – Good Manufacturing Practices) je opisana v mednarodnem standardu ISO 22716:2007. V skladu s tem standardom morate poskrbeti, da je prostor, v katerem izdelujete kozmetiko, čist, prezračen in ločen od bivanjskih delov prostora. Tudi oprema za proizvodnjo mora biti ločena od drugih kuhinjskih pripomočkov, surovine in izdelki pa primerno shranjeni.

Ko boste prejeli obvestilo, da ste vašo dejavnost uspešno priglasili, lahko pričakujete, da se bo v kratkem k vam na obisk najavil inšpektor iz Urada za kemikalije. Pooblaščena oseba bo preverila vaše prostore, opremo, primernost shranjevanja sestavin in dokumentacijo izdelkov.


7. Dosje kozmetičnega izdelka (PIF).


Dosje kozmetičnega izdelka  (PIF – product information file) je sestavljen iz naslednjih obveznih točk: opis izdelka, sestava izdelka, opis postopka proizvodnje, potrdilo o varnosti kozmetičnega izdelka, izjava o dobri proizvodni praksi, dokazila o učinkih (če naj bi jih izdelek imel), izjava o testiranju na živalih. Vse točke, razen potrdila o varnosti, lahko pripravite sami (potrdilo o varnosti lahko dodate v mapo, ko ga ocenjevalec varnosti dokonča). Za vsak izdelek, ki ga prodajate, morate imeti svoj dosje, ki ga morate hraniti vsaj 10 let po zadnjem prodanem izdelku.


8. Oblikovanje etikete in embalaže v skladu s predpisi.


Kozmetični izdelki smejo biti na tržišču samo, če so na embalaži jasno in čitljivo napisani vsi predpisani podatki. Informacije, ki morajo biti navedene na embalaži, so določene v Uredbi (ES) 1223/2009. Embalaža mora biti primerna za vrsto izdelka in iz materiala, ki ne omogoča njegove kontaminacije ali poškodb.

Ko se lotite oblikovanja embalaže, je dobro imeti v mislih tudi celostno grafično podobo izdelkov (oziroma podjetja).

9. Priglasitev izdelka na portal Evropske komisije (CPNP – Cosmetic Product Notifocation Portal).


Po pravilih Evropske Unije je treba na portal priglasiti vsak kozmetični izdelek, preden gre prvič v promet.  Na CPNP se morate registrirati (z uporabniškim imenom in geslom), nato pa za vsak izdelek ločeno vpisati osnovne informacije o podjetju in izdelku (npr. kategorijo izdelka, sestavo izdelka, napis na etiketi) ter priložiti fotografiji embalaže in deklaracije. Za vpis izdelka lahko pooblastite strokovnjaka (običajno tistega, ki vam je pripravljal poročilo o varnosti kozmetičnega izdelka), z malo dobre volje pa lahko to naredite sami. Z vsakim izdelkom gre hitreje in če nimate preveč izdelkov je za vas bolj praktično (in ceneje), da se naučite z bazo svojih proizvodov upravljati sami. Tako vam ne bo treba ob vsaki najmanjši spremembi embalaže najeti nekoga, da vam novosti vnese v portal.


10. Začnite s prodajo in trženjem izdelka!  


Konkurenca na področju kozmetike je zelo velika! A brez skrbi, vaša ciljna publika je še večja, saj kozmetične izdelke uporablja vsak. Ni razloga, da ne bi tudi vaši izdelki nagovorili dovolj ljudi, ki bi se odločili za njihov nakup. Pomembno je, da sledite sebi, da ste pri delu avtentični in da svoje izdelke predstavite samozavestno in sproščeno. Srečno! 😊

V dobri družbi je tudi prodaja izdelkov prijetna in zabavna! (sejem ARTish 2022)

Leave a Comment

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Shopping Cart